1. Zekerheid 80% krijgt bij ons vast werk
  2. Open & Transparant we doen wat wij beloven
  3. Uitstekend salaris en altijd netjes op tijd betaald

Tips bij het solliciteren

7 februari 2018 door Miranda Prins

Solliciteren; eng of leuk?

Voor sommige is solliciteren een fluitje van een cent, maar dit geldt zeker niet voor iedereen. Voor veel mensen is het super eng en onwijs spannend. Het is toch helemaal niet fijn om jezelf te moeten verkopen aan iemand die je niet kent? Hoe kan iemand dat nou leuk vinden? Om je te helpen bij je toekomstige sollicitatiegesprekken geef ik je in dit artikel een aantal tips over hoe jij een goede eerste indruk kan achterlaten bij je gesprek.

Tip #1: Goede voorbereiding is het halve werk

Het is een beetje een cliché, maar niks is minder waar. Bereidt je gesprek voor, je bent uitgenodigd om op gesprek te komen voor een eerste kennismaking met je mogelijk nieuwe werkgever. Lees je goed in over het bedrijf waar je op bezoek gaat, zorg ervoor dat je goed weet wat de functie inhoudt en waarom jij de geschikte kandidaat bent voor de functie.

Je hebt met een reden gesolliciteerd op een bepaalde functie en er is dus ook een reden waarom jij denkt dat je er de perfecte persoon voor bent. Door je goed in te lezen in het bedrijf en de functie, kan je laten zien dat je goed hebt nagedacht over de baan.

Tip #2: Pas je kleding aan op de functie die je wilt!

Kleding… voor sommige mensen is het de normaalste zaak van de wereld om hun kleding aan te passen op de gelegenheid en voor anderen heeft het totaal geen meerwaarde.

Voor je toekomstig werkgever is het heel belangrijk, kleding laat niet alleen zien wat voor persoon iemand is, maar ook of je binnen het bedrijf past. Kijk daarom goed naar de website, hoe zien de werknemers er op de website uit? Is hun LinkedIn-profielfoto ook zo? Loopt iedereen in pak op kantoor, kom dan zelf ook in een pak op gesprek.

Tip #3: Kom op tijd

Kom op tijd!!
Misschien is dit wel de aller, - aller, - allerbelangrijkste van alle tips. Zorg ervoor dat je ruim op tijd bent op de locatie. Probeer 15 minuten voor aanvang bij het kantoor te zijn en als je met het openbaar vervoer gaat, houd dan rekening met mogelijke vertraging. Liever een half uur te vroeg aanwezig dan 1 minuut te laat.

Ben je echt te vroeg? Loop nog even een rondje om het gebouw heen om even tot rust te komen. Je bent op tijd en aanwezig, loop nog even alles na in je hoofd en daarna kan je ze omverblazen in het gesprek.

Tip #4: Toon belangstelling in de persoon waarmee je het gesprek hebt.

De persoon die het gesprek voert wil graag van alles over jou weten, maar zelf ben je natuurlijk ook nieuwsgierig naar waar je mogelijk komt te werken.

Stel daarom ook zelf vragen, waarom is die persoon bij dit bedrijf gaan werken? Wat heeft deze persoon hiervoor gedaan? Wat vindt hij/zij zo leuk aan dit bedrijf?

Deze vragen kan je gemakkelijk thuis voorbereiden door deze op te schrijven, het is helemaal niet raar om een blaadje en je eigen cv bij je te hebben. Zo kan je niks vergeten op het moment zelf.

Tip #5: Maak oogcontact

Misschien doe je het automatisch, maar niet iedereen maakt oogcontact tijdens een gesprek. De persoon tegenover je zal je niet bijten of iets aandoen. Maar door oogcontact te maken toon je interesse, als je geen oogcontact maakt kan dit overkomen als; onzeker, oneerlijk of arrogant en dat wil je natuurlijk niet hebben op je eerste gesprek.

Tip #6: Wees positief

Als je op gesprek gaat zal je altijd vragen krijgen over eerdere werkgevers, wat voor werkzaamheden je daar hebt uitgevoerd, maar ook waarom je er weg bent gegaan. Spreek nooit negatief over een oude werkgever, het is niet vreemd dat je van werkgever wisselt.

Tip #7: Durf vragen te stellen tijdens het gesprek

Dit valt eigenlijk in hetzelfde straatje als tip #4 maar naast belangstelling tonen in de persoon (interviewer) kan je ook tegelijk belangstelling tonen in het bedrijf waar de interviewer werkt.

Hoelang werkt die persoon er al, wat zijn de exacte werkzaamheden binnen de functie die je gaat bezetten, hoe gaat dat in z’n werk, met wat voor systemen werkt het bedrijf, ken jij die systemen of wat is er anders dan de systemen die jij gewend bent…

Kortom; durf vragen te stellen!

Tip #8: What you see, is what you get!

Waarom zou je je anders voordoen dan wie je bent? Als je aangenomen wordt, nemen ze iemand aan die je eigenlijk niet bent. Je wordt er zelf niet gelukkiger van en de relatie met je werkgever zal er niet op vooruit gaan.

Aanpassen aan een werkomgeving is belangrijk, maar blijf wel jezelf en probeer niet te veranderen in iemand die je niet bent.  

Deel